Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Hvordan holde seg vinterfrisk

Hvordan holde seg vinterfrisk

Drikk grønnsakene!

Nytt i år 2017 er fargen grønn. Den gulgrønne fargen er kåret av fargeriket Pantone. Fargen beskrives som forfriskende og revitaliserende, og som et symbol på ny begynnelse. Fargen representerer et ønske om å forynge, gjenforene med naturen og hverandre:-)

I flere år nå har jeg vært stor tilhenger av å drikke grønnsaker. Jeg drikker en stor mugge grønnsaker hver dag. Det gir meg energi, forbedret helse og humør. Noen ganger lager jeg juice av frukt og grønt, mens andre ganger lager jeg smoothies. Hovedforskjellen mellom å lage juice, og å lage smoothies, er at ved juicing presser du kun ut saften fra frukt og grønt uten fiber, mens i smoothies er fiber intakt, noe som gjør den tykkere og mer mektig i konsistensen. Jeg drikker juice eller smoothies til frokost, og noen ganger også som et mellommåltid. Hvis jeg har det travelt om morgenen er smoothies en utmerket måte å få i seg mye næringsstoffer på, uten å bruke for mye tid på kjøkkenet.

Smoothies

For mange er det dessuten vanskelig å få i seg fem porsjoner frukt og grønt om dagen, slik som norske helsemyndighetene anbefaler. Derfor er smoothies et godt alternativ. Ved å finmixe bladgrønt og frukt i en blender, gjør at kroppen kan få nytte av mange ulike næringsstoffer. Alle de verdifulle næringsstoffene finnes innpakket i plantenes celler. For å frigjøre de viktigste næringsstoffene fra cellene, må de derfor først knuses. Og fordi det er vanskelig for oss mennesker å spise store mengde blader, grønt, og frukt, er det en utmerket måte å mikse dem i en blender. 

Noen glass av en grønn smoothie om dagen minsker også suget etter fabrikklaget, unaturlig og usunn mat. Jeg eksprimenterer med å blande ulike frukt og grønnsaker i en blender som; melon, eple, appelsin, grønnkål, korriander, persille, ingefær og lime.

Foruten fiber fra frukt og grønt kan smoothies også tilsettes nøtter og frø som gir naturlig og gode fettsyrer fra planteriket, og som metter. Fett reduserer også økning i glukose fra frukt. Bladgrønt, frukt og nøtter inneholder også lettfordøyelige proteiner, vitaminer, jern og mineraler som hjelper å bekjempe sykdom, gir energi, og styrker immunforsvaret. En annen positiv bonus jeg opplever er at også huden får en fin glød.

For mer tips, informasjon og oppskrifter se; www.sivjanne.no

 

Rawfood ostekake med blåbær

Rawfood ostekake med blåbær

Vitaminboost med Rødbete

Vitaminboost med Rødbete