Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Smoothies i eldreomsorgen

Smoothies i eldreomsorgen

Bakgrunnen for denne bloggen er en artikkel jeg fikk publisert i bladet Sykepleien forskning 08-2017.

https://sykepleien.no/forskning/2017/08/energirike-smoothies-til-pasienter-i-sykehjem

Smoothies i eldreomsorgen

Å drikke bare en smoothie daglig kan gi flere næringsstoffer enn hva noen syke og eldre inntar på en hel dag! Derfor mener jeg smoothies kan være et utmerket supplement i eldreomsorgen, for å styrke eldres helse og livskvalitet.

Energirike smoothies til pasienter i sykehjem

I min masteroppgave skrev jeg om energirike smoothies til pasienter i sykehjem. Det ble gjort en pilotstudie ved to sykehjem i Rogaland kommune der de eldre på sykehjem ble servert energirike smoothies om kvelden og natten for å redusere antall timer nattfaste, og redusere pasienter i risiko for underernæring. Basisen i smoothien var meieriprodukter som var rike på protein, fett og karbohydrater, som så ble tilsatt sukker, frukt og bær. Hensikten med min studie var å utforske hvilken erfaringer helsepersonell hadde med energirike smoothier til eldre pasienter i sykehjem.

Det var ulike erfaringer blant helsepersonell med å servere smoothies blant de eldre. Noen synes smoothies var veldig godt, mens andre gikk lei, og noen fikk obstipasjon, halsbrann og kvalme. De som var underernært fra før la heller ikke på seg, men det mente helsepersonell skyldes nedsatt matlyst og underliggende sykdom.

I min studie peker jeg på at det må gjøres individuelle hensyn når en lager smoothie. For noen pasienter er melk og melkeprodukter ikke noe problem, mens for andre kan det gi kvalme og obstipasjon. For noen er syrlig frukt ikke noe problem, mens hos andre gav det halsbrann. For andre igjen ble det for mye melkeprodukter og fettsyrer. Å innta smoothies om kvelden før leggetid var heller ikke optimalt da det førte til at mange ble mer aktive. Den beste tiden å innta smoothies på mente helsepersonell var om morgenen, eller som mellommåltid i løpet av dagen.

Konklusjonen på min masteroppgave er at det derfor må tas individuelle hensyn med at ingrediensene i smoothies må stå i forhold til hva den enkelte beboer ønsker, og at behovet for væske- og næringsstoffer blir ivaretatt.

 Smoothies gir mange gode næringsstoffer

For mange eldre kan det være vanskelig å få i seg fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen slik som Helsedirektoratet anbefaler. I tillegg har de oftest nedsatt tyggefunksjon, fordøyelse og sykdommer å ta hensyn til. Derfor kan smoothies være et godt alternativ.

Ved å finmixe  frukt, grønnsaker og bær i en blender gjør at kroppen kan få nytte av mange ulike næringsstoffer. Alle de verdifulle næringsstoffene finnes innpakket i plantenes celler. For å frigjøre alle de verdifulle næringsstoffene, må de derfor først knuses. Og fordi det er vanskelig for oss mennesker å spise store mengde blader, grønnsaker, og frukt, er det en utmerket måte å mikse dem i en blender. Det gjør også at du kan få i deg større mengder med plantenæringsstoffer som, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter, enn om du kun spiser hel rå frukt og grønnsaker.

Foruten fiber fra frukt og grønt kan smoothies også tilsettes nøtter og frø som gir naturlig gode fettsyrer fra planteriket, og som metter. Sunt fett reduserer også økning i glukose fra frukt. Bladgrønt, frukt og nøtter inneholder også lettfordøyelige proteiner, vitaminer, jern og mineraler som hjelper å bekjempe sykdom, gir energi og styrker immunforsvaret.

Mange eldre liker søt mat og drikke, men å erstatte et kakestykke med en grønn smoothie om dagen kan også minske suget etter fabrikklaget kaker og usunn mat. Å tilføre mer bladgrønt og grønnsaker i en smoothie gir også mer mineraler og kalsium til skjelettet og styrker immunforsvaret. Optimalt blandingsforhold i en smoothie mener jeg kan være 60% grønnsaker og 40% frukt/bær. Det gir en næringsrik smoothie som også er søt. Bruker du i tillegg en smoothieoppskrift med proteiner og sunne fettsyrer har du tilnærmet et fullverdig måltid.

Smarte ingredienser

Smoothies laget på riktig måte kan gi påfyll av både vitaminer, mineraler, proteiner, fiber, sunt fett, antioksidanter, enzymer, vann og mye mer. Det er derfor viktig å velge ingredienser som gir smoothien høy kvalitet.

Økologisk: Bruk helst økologisk frukt og grønt for optimalt næringsinnhold, og for å redusere inntak av sprøytemiddelrester. Dette gjelder spesielt hel frukt og grønnsaker som inkluderer skall og frø. Husk at vitaminene sitter i og like under skallet, det kan derfor være lurt å beholde skallet på der det er mulig.

Frukt: Varier med ulik frukt med flere fager. Husk at avokado også er frukt.

Sødme: Ikke tilsett sukker, men sørg heller for å ha i søt frukt som banan, kiwi, mango. Hvis ikke dette er nok tilsett heller 1-2 dadler eller fiken som også kan hjelpe på obstipasjon.

Bær: Tilsett gjerne bær, men helst ikke for surt (syrlig).

Grønt/grønnsaker: Grønt og grønnsaker inneholder også mye fiber som gir næring til gode tarmbakterier (som brokkoli, spinat, persille eller grønnkål).

Proteiner: Tilsett gjerne en proteinkilde, som syrnet meieriprodukt som cultura eller skyr. For personer som er sensitiv overfor melkeprodukter, er yoghurt laget av kokosmelk en utmerket melkefritt alternativ for å få mye enzymer og probiotika. Unngå yoghurt og ingredienser som er tilsatt sukker.

Sunt fett: Velg fett av høy kvalitet som kaldpresset linfrøolje, kokosolje, avokado eller nøtter/frø som også er godt for kognitiv funksjon og hukommelse (valnøtter, gresskar, eller malte linfrø).

Blir smoothien for bitter, kan den tilsette sitron, lime eller revet ingefær. I tillegg kan den smakstilsettes med krydder og urter. Basilikum og mynte er urter som gir en frisk smak og tilfører ekstra antioksidanter.

Nøtter, frø, chia, og havregryn er andre eksempler på ingredienser som kan tilsettes for mer proteiner, fiber, vitaminer og sunne fettsyrer.

Smoothies laget på riktig måte med høyverdige ingredienser, og med vekt på hva den enkelte pasient ønsker, og har behov for av næringsstoffer som antioksidanter, vitaminer, mineraler, fiber, proteiner, enzymer, sunt fett og probiotika, kan sikre at syke og eldre får et variert inntak av nok energi- og næringsstoffer hver dag. Det tror jeg vil glede mange eldre ved å gi dem bedre helse og bedre livskvalitet. Husk bare på å server smoothies i fine glass, med sugerør eller skje, og pynt gjerne med fersk grønt, frukt eller bær!

 

7 matvarer for immunstyrkende smoothie

7 matvarer for immunstyrkende smoothie

Gresskarsuppe med karve og fennikel

Gresskarsuppe med karve og fennikel