Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Plantemelk - 3 ulike

Plantemelk - 3 ulike

Lag din egen melk av nøtter og frø 

Jeg ser mange folk kjøper ferdig laget plantemelk i aseptiske beholdere, som kan holde seg i flere uker i romtemperatur. De fleste av disse plantemelkene som mandel, kokos, soya, havre, hemp etc., er pasteurisert, noe som betyr at de har blitt varmebehandlet ved svært høy temperatur for å gi lang holdbarhet. Mange av dem inneholder også sukker, vann, stivelse, og lite næringsstoffer. Det gjør at de inneholder lite av de essensielle ingrediensene som gjør dem sunn, næringsrik og velsmakende. Dessuten er de nokså kostbar.

Mange tror det er vanskelig å lage sin egen melk fra planteriket men det er faktisk utrolig lett. Du kan lage melk både av nøtter, frø og korn, som mandler, cashewnøtter, paranøtter, solsikkefrø, hempfrø, sesamfrø, gresskarfrø, havregryn for å nevne noen. Plantemelk er også en flott erstatning om du ikke tåler laktose eller kasein som finnes i kumelk. Ved å lage fersk plantemelk selv, så får du også i deg sunne proteiner, vitaminer, mineraler, enzymer og essensielle fettsyrer. Plantemelk er også glutenfri, vegan, og smaker fantastisk godt!

Jeg liker å ha nøtter og frø i vann først, helst over natten hvis jeg har tid. Å legge nøtter og frø i vann først nøytraliserer antinæringsstoffer, samt fjerne smuss og urenheter. Det gjør at næringsstoffene blir lettere tilgjengelig for oss. Det gjør også nøtter og frø blir lettere å blende, og melken får en tykkere konsistens. Melken kan også tilsettes vaniljefrø fra vaniljestang, malt kanel, ingefær eller kardemomme. For litt søtere melk, tilsett noen ferske dadler (uten stein), honning eller stevia. 

For å lage egen plantemelk må du ha en litt kraftig blender. Det finnes mange blendere på markedet som er rimeligere, men det viktigste er at motoren er litt kraftig slik at det blir lett å blende nøtter og frø til melk. Jeg foretrekker å sile melken på de nøtter og frø som har skall. Det vil si at jeg siler mandelmelk fra mandelmassen, men ved nøtter som ikke har skall som cashewnøtter, er jeg ikke fult så nøye. Jeg siler den noen ganger for å få den silkeglatt. Melken siler jeg gjennom et linklede eller finmasket sil. 

Å lage din egen melk er enkelt og rimelig, og smaker utrolig godt. Gi det et forsøk. Du vil elske den forfriskende smaken. Her er tre oppskrifter for hvordan lage din egen plantemelk fra mandler, cashewnøtter og sesamfrø. 

 

Mandelmelk

Mandler inneholder store mengder énumettede fettsyrer, som er gunstig for hjertet og virker kolesterolsenkende. De er også rike på kostfiber og protein som gir økt metthetsfølelse. Mandler inneholder også E-vitamin, B6-vitamin, magnesium og jern.

gir ca. 1 liter mandelmelk

3 dl rå mandler (bløtlagt 8-12 timer, eller over natten i kaldt vann)

1 liter vann

bittelitt mineralsalt

Fremgangsmåte

1. Skyll mandlene godt etter bløtlegging. Ha alle ingrediensene i en blender, og blend alt på full hastighet, ca 1 minutt. Hvis du ønsker at melken har litt sødme eller krydder, tilsett så dette og blend 1 minutt ekstra til glatt melk.

2. Sil "melken" fra mandelmasse gjennom en finmasket sil eller et linklede.

3. Hell mandelmelken over på lufttette glass eller flaske. Serveres ved romtemperatur eller avkjølt.

4. Mandelmelken kan lagres i kjøleskap i opptil 5 dager.

5. Mandelmassen som er til overs kan oppbevares i fryseren i opptil tre måneder. Kan brukes som melerstatning i brød og kaker.

 

Cashewmelk

Cashewnøtter er rike på magnesium som stimulerer nervesystemet og er godt for hjertet. Cashewnøtter inneholder også kalsium, jern, folinsyre, vitamin E og omega 3 og 6 fettsyrer.

gir ca. 1 liter cashewmelk

2 dl rå cashewnøtter (bløtlagt 8-12 timer, eller over natten i kaldt vann)

8 dl vann

bittelitt mineralsalt

Fremgangsmåte

1. Skyll cashewnøtter etter bløtlegging. Ha alle ingrediensene i en blender, og blend alt på full hastighet, ca 1 minutt. Hvis du ønsker at melken har litt sødme eller krydder, tilsett så dette og blend 1 ekstra til glatt melk.

2. Hvis du ønsker kan du sile melken gjennom et linklede eller en finmasket sil, men dette er ikke nødvendig. Du må gjerne drikke cashewmelken akkurat slik den er. 

3. Hell cashewmelken over på lufttette glass eller flaske. Serveres ved romtemperatur eller avkjølt.

4. Cashewmelken kan lagres i kjøleskap i opptil 5 dager. 

 

Sesammelk

Sesamfrø inneholder mye kalsium. Faktisk inneholder 100 gram sesamfrø nesten 1000 mg kalsium. Til sammenlikning trenger et voksent menneske rundt 800 mg kalsium daglig. Dessuten inneholder sesamfrø mye magnesium, jern og fosfor som er bra for sterk beinbygging og tenner.  Husk å bruke sesamfrø med skall da det er de som inneholder mye kalsium.

gir ca. 1 liter sesammelk

2 dl sesamfrø (helst med skall) (bløtlagt 4-6 timer, eller over natten i kaldt vann)

8 dl vann

bittelitt mineralsalt

Fremgangsmåte

1. Skyll sesamfrø gjennom en finmasket sil etter bløtlegging. Ha alle ingrediensene i en blender, og blend alt på full hastighet, ca 1 minutt. Sesammelk er ikke så søt, og kan smake litt "bittert". Jeg velger derfor å smakstilsette sesammelk med litt sødme som, krydder, banan eller bær, men det er valgfritt. I så fall blend dette inn til du får en glatt melk.

2. Hvis du ønsker kan du sile melken gjennom et linklede eller en finmasket sil. Sesamfrø med skall kan være en fordel å sile, men ikke nødvendig.

3. Hell sesammelken over på lufttette glass eller flaske. Serveres ved romtemperatur eller avkjølt.

4. Sesammelk kan lagres i kjøleskapet i opptil 5 dager. 

 

Tips

  • Ønsker du en tykkere konsistens av melk, tilsett mindre vann.
  • For mer immunboost prøv å tilsette plantemelk med; 1 ts spirulina, hvetegress, matcha grønn te eller blend 2-3 blader fersk grønnkål/spinatblader. Det gir en fin grønn farge og er immunstyrkende. Hvis du heller ønsker en gul plantemelk som er betennelseshemmende, blend en liten bit fersk gurkemeie, eller 1/2 ts gurkemeie pulver i melken. 
Quinoa burger med søtpotet

Quinoa burger med søtpotet

Rawfood ostekake med blåbær

Rawfood ostekake med blåbær