Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Kokosyoghurt

Kokosyoghurt

Hva med å lage din egen yoghurt med gode bakterier som gjør tarmen din glad. Tilfør litt nøtter som gir fiber og bær som gir antioksidanter, og du har en perfekt trio for en god dag! 

 Kokosyoghurt 

Kokosyoghurt 

Fordelen med å lage din egen yoghurt er at du unngår sukker, laktose og uheldige tilsetningsstoffer. Det er heller ikke vanskelig å lage sin yoghurt med kokosmelk, og du kan smakstilsette den som du ønsker. Jeg foretrekker den økologiske kokosmelken du får kjøpt på boks. Den smaker godt og inneholder over 70% kokosekstrakt og minemalt med ugunstig tilsetningsstoffer. Kokosmelk er også fri for laktose, sukker og en god kilde til kalsium, magnesium, jern og fiber. Kokosmelk inneholder også gunstige fettsyrer som laurinsyre som enkelte eksperter hevder å ha positiv effekt på fettforbrenning og stimulering av immunforsvar.

Det eneste som kan ta tid er å vente til kokosmelken er blitt til yoghurt, men er vel verdt innsatsen:-)

Ingredienser

1 boks (400 ml) økologisk kokosmelk

1 kapsel probiotika (melkesyrebakterier)

1/4 sitron, saften

1/4 ts naturlig vaniljepulver

1/8 ts mineralsalt

Topp med bær/frukt/nøtter/tørket bær/kokosflak/bipollen/krydder etter ønske

Fremgangsmåte

  1. Ha kokosmelken over i en glassbeholder. Tilsett pulver av 1 kapsler probiotika. Del kapselen i to og rør pulveret godt inn i kokosmelken. Ha over et klede som puster, og sett på lun plass, gjerne over natten. Probiotika fås kjøpt i helsekostbutikker og på nett. Jeg får godt resultat med Udo´s Choice Probiotika Super 8, men det finnes andre som også er bra.
  2. Det skal nå ha kommet små bobler i yoghurten som betyr at bakteriene vokser, og er et kvalitetstegn. Hvis du ikke ser noen bobler så gjør det ingen ting. Den er aktive levende bakterier uansett. Du kan nå tilsette vaniljepulver, mineralsalt og sitron og røre dette godt inn.
  3. Sett på lokk og settes så i kjøleskap minimum 2-4 timer til den er stivnet. Den vil tykne litt etterhvert.
  4. Nå er den klar til å spises og du vil få tilført gode tarmbakterier hver gang du spiser yoghurt. Ta litt yoghurt i en skål og topp med bær, nøtter og krydder etter ønske, og du har en sunn og velsmakende frokost til hele familien.  

Tips: Du kan også lage chiagrøt til frokost ved å blande litt kokosyoghurt med en spiseskje chiafrø. La blandingen stå en halvtimes tid før du spiser den.

 

Svartkålpesto

Svartkålpesto

Aprikos- og sitronkuler

Aprikos- og sitronkuler