Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Tamari cashewnøtter

Tamari cashewnøtter

Hva med å lage sunn snack selv? Disse cashewnøttene marinert i tamarisaus, er kjempegode og passer godt som snack, eller som topping på salater.

Cashewnøtter er rike på magnesium som stimulerer nervesystemet vårt og er godt for hjertet. Cashewnøtter inneholder også proteiner, fiber, kalsium, jern, folinsyre, vitamin E og omega 3 og 6 fettsyrer. De er dermed en god kilde til vitaminer, mineraler og antioksidanter som bidrar til å opprettholde et godt immunsystem. 

Jeg bruker kun økologiske rå cashewnøtter da de smaker best og er mest næringsrik. Rå økologisk cashewnøtter fås kjøpt i noen dagligvare- eller helsekostforreninger. Tamari er en glutenfri soyasaus uten tilsatt hvete og sukker, og fås kjøpt i de fleste daglivareforretninger.

Ingredienser

3 dl økologisk rå cashewnøtter (eller mix med andre nøtter)

0,5 dl tamarisaus

litt chilipulver (etter ønske)

Fremgangsmåte

Legg cashewnøtter i en skål og ha over tamarisaus og chili. La nøttene marinere ca 30 minutter, rør litt underveis. Fjern overflødig væske, ha så nøttene over på et bakepapir eller en ildfast form. Stekes i ovnen på 175 grader i ca 20 minutter. Pass på at de ikke blir brent underveis. Avkjøles. De skal nå være sprø og smakfull, og perfekt over en salat eller som snack. Oppbevares tørt. 

Spis en regnbue

Spis en regnbue

Svartkålpesto

Svartkålpesto