Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Grapefrukt og avokado salat

Grapefrukt og avokado salat

Har du prøvd grapefrukt og avokado til frokost? Selv om den ser enkel ut må denne salaten ikke undervurderes. Kombinasjon av søt og bitter grapefrukt med sunt fett fra avokado passer utmerket sammen. Den er smakfull, mettende, og lett fordøyelig og passer derfor om morgenen, eller som lunch. Fiber fra grapefrukt og avokado hjelper også leveren og eliminere avfallstoffer og kan derfor oppleves som rensende, og gir en fin start på dagen. 

Her har jeg toppet med fersk mynte, men du kan også bruke knuste linfrø, granateplekjerner eller mandelflak, samt en skvis med lime/sitron over.

Grapefrukt - Grapefrukt er en god kilde til fruktsyrer og bitterstoffer som er gunstig for fordøyelsen. Den inneholder også mye lykopen som er en kraftig antioksidant. Grapefrukten er dessuten kalorifattig og fiberrik, samtidig som den er rik på vitamin C. 

Avokado - Avokado er en frukt som er rik på sunt enumettet fett, en fettsyre kjent for betennelsesdemping og forebygging av hjerte- og karsykdom. Avokado har også et høyt innhold av fiber, folat, kalium, vitamin E og B6.

Ingredienser

1/2-1 hel rosa grapefrukt, delt i passe båter

1/2-1 hel avokado, i strimler

Valgfri topping: litt lime eller sitronsaft, granateplekjerner, knuste linfrø, eller mandelflak.

Fremgangsmåte

Skjær grapefrukt og avokadokjøtt i passe store biter. Ha over litt lime/sitronsaft. Topp med granateplekjerner, linfrø eller mandelflak.

Notat: For en liten vri kan du bytte ut granateplekjerner med bringebær. Bakt laks passer også utmerket i denne salaten, da den også tilfører proteiner og omega-3.

 

Sommersalat

Sommersalat

Hummus - med kikerter og tahini

Hummus - med kikerter og tahini