Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Chiavann

Chiavann

Jeg har stort sett alltid chiavann stående i kjøleskapet, og det med god grunn. Chiafrø er nemlig proppfull av proteiner, omega-3, fiber, vitaminer og mineraler, som har gunstig effekt på fordøyelsen, forbrenning og immunforsvaret. Chiafrøene smaker heller ingen ting og kan derfor lett tilføres drikke, bakverk, dressinger, salater og grøt. Den er også utmerket som leskedrikk hvis du har problemer med fordøyelsen, eller du trener og trenger ekstra påfyll med energi.

Det eneste du behøver å gjøre er å røre chiafrø ut i vann, melk, eller annen væske, tilfører litt sitron eller lime juice, og du har den perfekte frokost i farten, mellommåltid eller som tilskudd på trening.

Ingredienser

1 liter vann

3 ss chiafrø

Smaktilsetning

sitron eller lime

appelsinjuice

ingefær

bær

Fremgangsmåte

  1. Kombiner vann og chiafrø i et stort glass. Rør godt.
  2. La den sitte i ca 10 minutter slik at chiafrø mykgjøres og frøene ekspanderer som "gele".
  3. Rør igjen.
  4. Smaktilsett med sitron, lime, appelsinjuice, ingefær eller bær.
  5. Chiavann kan oppbevares i 3-4 dager i kjøleskap.
Detox energi salat

Detox energi salat