Plantebasert mat og helse

Alle ønsker å være friske, ha god helse og mye energi. Plantebasert mat handler om å la størstedelen av den daglige kosten bestå av rikelig med frisk og fersk mat fra planteriket, som frukt, bladgrønt, grønnsaker, bær, bønner, linser, erter, planteoljer, sjøgrønnsaker som tang og tare, urter, nøtter og frø. Et slikt kosthold gir mye fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer. 

Frukt, bladgrønt og grønnsaker inneholder også proteiner og sunne fettsyrer. I tillegg er rå planteprotein lettfordøyelig og opptil 100 prosent opptakelig. Dette gjelder også de mer proteinrike kildene som belgfrukter, nøtter og frø. Man må heller ikke spise 100 prosent rå plantekost for å oppleve effekten av maten. Du merker forskjell selv om du bare bytter ut en del av kosten med plantekost. En diett som består av 60-70 prosent rå eller lett varmebehandlet plantekost, er en god rettesnor, men det er også bra om du bare bytter ut ett av dagens måltider med plantebasert mat.

Ved å legge om til mer plantebasert kosthold får du bedre helse. Plantebasert kost kan beskytte mot flere livsstilsykdommer som, hjerte- og karsykdom, overvekt, diabetes og kreft. Mange studier tyder på at plantebasert kost bidrar til økt livslengde ved å redusere risikoen for tidlig død. Også norske helsemyndigheter mener at et godt sammensatt plantebasert kosthold er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer. 

Kilder

https://hepla.no/kontakt-oss/ofte-stilte-sporsmal-om-kosthold-uten-kjott/hvorfor-bor-jeg-legge-om-til-plantebasert-kosthold/

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/naringsrik-vegetarkost