Hei!

Jeg heter Siv Janne. Jeg skriver, holder kurs og foredrag og driver en-til-en coaching om plantebasert mat og helse.

Sunn og glutenfri bokhvetegrøt

Sunn og glutenfri bokhvetegrøt

Bokhvete omtales ofte som en kornsort. Faktisk er bokhvete en liten nøtt og visstnok er en fjern slektning av rabarbra. Den har en nydelig nøtteaktig smak og er svært næringsrik.

Bokhvete inneholder protein av god kvalitet og deriblant alle de essensielle aminosyrene, og spesielt mye av aminosyren lysin. Denne aminosyren må du få tilført via maten fordi kroppen ikke kan lage den selv. Bokhvete inneholder også mye organisk bundet kalsium, jern, kalium, magnesium, silisium og kostfiber. 

Prøv denne kjempegode grøten med hel bokhvete, den er dessuten lett fordøyelig og inneholder ikke gluten.

  • Glutenfri

  • Laktosefri

  • Vegansk

Hel bokvetegrøt med bakt banan

1 dl hel bokhvete

2,5 dl plantemelk etter ønske (mandel, kokos)

1 knivsodd himalayasalt

1 ts ceylonkanel

2 ts honning

Topping: Bakt banan og mandelflak

Bakt banan: Sett ovnen på 180 grader. Del en banan på langs og press litt sitronjuice over. Legg på et stekebrett med bakepapir og stek i 10-15 minutter.

Fremgangsmåte

Jeg foretrekker å bløtlegge hel bokhvete i vann i 2-3 timer først. Det er fordi jeg forkorter koketiden, samtidig som jeg fjerner noe av fargestoffet som fins i ytterskallet til bokhveten. Du kan også legge bokhvete i vann kvelden før og ha i kjøleskap over natten. Sil og skyll hel bokhvete så under rennende vann. Ha den i en gryte og tilsett plantemelk som mandelmelk eller kokosmelk og salt. Kok opp på middels varme og la putre på lav varme under lokk i 10-15 minutter, eller til ønsket konsistens. Imens baker du banan hvis ønskelig. Bland inn kanel og honning i grøten på slutten av koketiden. Ha på topping og server :-).

Sommersalat

Sommersalat